Logo

 
LANGUAGES:


Partners:
Banner Fjordguiding

Banner Free Spirit Sports

BUDAPEST - SERBIA - ISTANBUL

Første natt i camp gikk greit og alt utstyret virker tilsyenlatende bra. En kjapp morgendusj og pakking av stash så på veien mot Serbia. Det å finne veien rundt omkring både i byene og på bygda går steike fint når man har GPS med kart. Den funker utmerket her i Europa. Spent på hvordan navigeringen blir når man kommer til Asia.

Lurer på om jeg har blitt aklimatisert til temperaturer allerede for det begynte å bli småkaldt under 20 grader og jeg måtte hive på litt ekstra klær. Jeg lå på rundt 120 når jeg ble passert av 2 tur-riggede sykler - jeg kastet meg på hjul og etter grensen til Serbia stoppet vi opp og slo av en prat. Det var to polakker som var på tur til istanbul. De hadde kjørt langt og hadde tenkt å kjøre langt så da var det bare å holde følge. Det gikk rimelig bra unna, men det gikk greit når man ble vant til tempoet. Nå gikk milene fort unna gjennom Serbia.
Hadde vært kjekt med litt mer tid å få med seg mer byer og sights i Serbia, men tenkte at det var greit å henge på gutta så var vi tre i samme følge gjennom Bulgaria og andre lureplasser :)
Bra veier i Serbia og stort sett høy fart hele veien til de siste 10 mila inn mot grensa til Bulgaria.

På landsbygda så hadde vi kjørt ei stund uten å se bensinstasjoner og når bensinlampa hadde lyst ei stund begynte vi å bli litt nervøse for at vi kom til å gå tom for fuel. Vi stoppet og spurte om veien og der var en stasjon ikke langt unna. Vi kjørte inn på stasjonen 1955 og fikk beskjed om at de egentlig hadde stengt pumpene. Vi fikk etter kort overtaling fylt tankene og 2 minutter senere så shuttet strømmen av pumpene - tror det var noe tidslås på dem.
Noen få minutter senere så hadde vi måttet overnatte langs veien - greit for meg, men værre for polakkene uten campinutstyr :) tre i mitt telt tror jeg hadde blitt vel trangt også.

Vi fant et lite hotell i en liten landsby noen få mil fra grensen og de rigget til med 3 senger der. Det funket bra og det var deilig med en varm dusj etter en lang dag. Kristian fyrte opp priumusen og kokte seg te - INNE PÅ ROMMET - det har etterhvert blitt fast rituale at han fyrer opp primusen der vi er eller bor. Etter en øl, litt tegnspråk med google translate hjelp så var det natta. Gutta hadde lyst å starte tidlig og siktet på vekking kl. 0500 !!!! Greit for meg - klarer de det så gjør jeg det.

Reveljen gikk rundt 5, men litt slumring frem mot 530 før vi var i gang. Kristian rigget opp med primusen og bød på te på morran. Det hadde begynt å regne i løpet av nattan og skyene hang lavt. Vi kjørte de siste milene inn mot grensen til Bulgaria og selve grensepasseringen gikk enkelt.

Bulgaria:
Bulgaria er et kapittel for seg selv på mange måter. Enorme kontraster fra hest og kjerre langs veiene til splitter nye Range Rovere. Veistandarden egner seg enkelte steder kanskje best for hest og kjerre, mens andre steder var den super. Her i Bulgaria er det første gangen på turen at jeg har opplevd dårligere veistandard enn hjemme i Norge. De Bulgarske veiene var enkelte steder sykd dårlige. Dype hull, dype spor, store mengder vann og folk som kjørte som iditoter. Det var så mye som skjedde på en gang alle steder at man nesten mistet oversikten. Langs motorveiene var der lite struktur og folk gikk langs veiene, biler kom susende og lå 0.002 sekunder bak forankjørende og det var ei dame som kom kjørende i feil kjøreretning mot kjøreretningen. Mye rart - mye dårlig kjøring - mye regn - 10 grader - kaldt og surt. Så i dag viste ikke Bulgaria seg fra sin beste side.

Tyrkia:
Grensepasseringen til Tyrkia var mye styr for lite. Tror vi var innom 5 ulike sjekkpunkt før vi slapp igjennom. Passkontroll ut av Bulgaria, Bilpapirsjekk, Ny Passkontroll, Kjøp av Visum, Kjøp av visum på eget kontor, stempling av visum ved gjennomkjøring, Sjekk av kjøretøypapirer (vognkort, grønt kort, pass), Fortolling og stempling i pass, sjekk av pass og at alt var stemplet. Mye styr for lite. Hadde de sett litt på hvordan man kunne effektivisert grensepasseringer så tror jeg at man hadde hatt stort forbedringspotensiale der, men jeg tror ikke det er meninga hehe...

Også her ganske ulik kjørekultur av hva vi er vant med i Norge. Det går fort og er trangt inn mot byene. Siden ingen av oss hadde GPS kart over Istanbul så ble det en del feilnavgering før vi fant både bensin og hotell. Vi rotet oss opp i noen smågater som bare ble trangere og trangere og til slutt kjørte vi slalom mellom utsalgsboder og folk. Tror ikke det var en helt vanlig vei for folk å kjøre. Men artig var det hehe.. Synd vi ikke fikk tatt bilder av det. Hotellet vi fant hadde kun parkering på fortauet, men med vanlig låseprosedyre, cover over sykkelen så satser vi på at det går fint. Har ikke inntrykk av at Tyrkia er det værste landet når det gjelder tyveri av kjøretøy.

En kebab senere så er det nå tidlig kveld på hotellet. Polakkene har allerde lagt seg og klokka er 21:30. Sikter på 2 netter her i Istanbul før vi skiller lag og jeg er på egenhånd videre mot grensen til Iran. Har en plan om å bruke ca. 7 dager totalt i Tyrkia. Mer bilder kommer etter morgendagens sightseeing...


Bikers camp i Budapest


Bikers camp i Budapest


Bikers camp i Budapest


Mine nye polske venner


Kristian - Primus spesial - denne fikk også kjørt seg på hotellene


Lunsj stopp


En til som ville være med på bilde


Serbia

På grensen til Bulgaria


På grensen til Bulgaria


Fueling


Et underlig tyrkisk fenomen - hvor mange korttermialer er det mulig å ha?


Det samme på hotellet


Gutta klar for kebab


Istanbul by night


Bike parking utenfor...